Hvad er og hvordan måles en Bounce Rate?
En bounce rate er et udtryk som bruges i forbindelse med hjemmsideanalyse værktøjer. Det repræsenterer hvor mange besøgende der procentmæssigt vælger at navigere væk fra din hjemmeside efter kun at have set den første side de lander på, fremfor at fortsætte med at klikke rundt mellem dine forskellige sider.
Bounce rate udregnes ved at tage antallet af besøgende der besøger én side og diverede med det samlede antal besøgende. Lad os tage et eksempel hvor du i Januar måned har haft 1265 besøgende, og ud af dem har 375 valgt at navigere væk fra din hjemmeside efter den første side de så.
Her er din bounce rate så: (375 / 1265)*100 = 29,6 %
Der kan måles bounce rates på hver enkelt side (for at se om nogen sider "bouncer" mere end andre sider), eller det kan måles for hele websitet. Hvis du har fået foretaget en
Google Analytics integration til hjemmesiden, vil du kunne se alt hvad du har brug for i forhold til bounce rate. Ofte er det også muligt at se din bounce rate for de forskellige sider du har direkte i dit
CMS.
Det er forskelligt hvad der er en god bounce rate fra hjemmeside til hjemmeside, da det kommer an på mange faktorer. Nogen af disse faktorer kan være hvilket produkt du sælger, hvor mange sider du har, og hvor du annoncerer henne, m.v. Det er oftest interessant at forsøge at få sin bounce rate til at være så lav som muligt, men i sidste ende handler det selvfølgelig om at nå ud med de informationer man ønsker eller skabe omsætning og merværdi via hjemmesiden.
Hos IntraMedia står vi altid klar til at guide dig, hvis du er i tvivl om noget i forhold til hvad din bounce rate reelt betyder for dig, om den er god/dårlig, og om der kan forbedres noget i den henseende. Er du endnu ikke kunde hos os, så skriv eller ring til os og
få en gratis vurdering af din hjemmeside.