Hvad er Digital markedsføring ?
Digital markedsføring er når man promoverer sine mærker/produkter via internet, mobiler og andre interaktive medier. En af de helt store
fordele ved digital markedsføring er at man kan målrette sin promovering meget præcist til sin målgruppe, og samtidig måle effekten af kampagnen. Ligeledes er digital markedsføring typisk meget
mere fleksibel, f.eks. er det ofte muligt at vælge at køre en annonce digitalt og starte og stoppe den og tilpasse den løbende under annonceringsperioden. Det er sjældent muligt med en traditionel analog annonce at ændre eller starte og stoppet den midt i en annonceringsperiode, og hvis det er muligt er det som regel meget besværligt og omkostningsfyldt.
Som eksempel der er nemt at tage at føle på, så kan det være ganske nemt at stoppe en
Google Adwords annonce på et givent tidspunkt (det er oftest blot et tryk på en knap), men hvis man skal stoppe eller ændre en busbanner reklame, som er klistret på diverse busser der kører rundt i byen, er det ikke sådan lige at ændre den eller stoppe den. (Og man vil typisk skulle betale for den uanset).
Digital markedsføring kan deles op i 2 typer, hhv. Pull og Push.
Pull, er når en bruger selv har søgt og ledt efter det du udbyder og derved finder dig og dit indhold. Et godt eksempel på dette er når en bruger søger efter noget i google, og ser et link din hjemmeside og klikker på den.
Push, er når du sender din markedsføring ud direkte til dine brugere, fx via en
nyhedsbrev e-mail kampagne, sms, rss eller lign.
Der er fordele og ulemper ved begge typer, oftest er det selve produktet og en analyse af konkurrencen og situationen på markedet der afgør hvilken af de 2 typer, som er bedst at satse på med det produkt der udbydes. I mange tilfælde anvendes begge typer sideløbende som supplement til hinanden.
Hvis du har et
CMS tilkoblet din hjemmeside, så kan du typisk se statistik og måle din kampagnes effektivitet. Effektiviteten kan også måles og ses via værktøjer såsom f.eks.
Google Analytics statistik.