Online markedsføring
Online markedsføring er for alle
Markedsføring handler ikke længere om store budgetter, dyre PR-stunts, tv-reklamer og avisannoncer. Med online markedsførings massive indtog kan alle være med, og det er især gode nyheder for små og mellemstore virksomheder.
Der er flere store forskelle på traditionel offline markedsføring og online markedsføring. Blandt de største er, at traditionel markedsføring handler om branding med henblik på senere salg, mens online markedsføring handler om øjeblikkelig konvertering. Selvfølgelig kan man også opbygge eller styrke et brand på internettet, men det er ikke internettets primære styrke.
Fuld kontrol over din markedsføring
En anden stor fordel ved online markedsføring er, at næsten al aktivitet på internettet kan måles. Det spiller en massiv rolle for virksomheder med begrænsede markedsføringsbudgetter.
Med markedsføringsværktøjer som Google AdWords, som er en af de bedste former for målrettet online markedsføring, har du fuld kontrol over dit markedsføringsbudget. Og du har dermed fuld frihed til at op eller nedjustere din indsats afhængig af afkastet på din investering. Det er i sig selv en kvalitet som folk der beskæftiger sig med offline markedsføring savner.
Facebook har også lanceret et markedsføringsværktøj som gør det utrolig let at segmentere reklamer helt ned i mindste detalje. Faktisk kan du segmentere så dybt, at du står tilbage med 10 mennesker, som med garanti vil være interesserede i dine tilbud. Hvis du altså har segmenteret rigtigt. Men igen, det finder du hurtigt ud af om du har, for hele indsatsen kan måles.
For at opsummere ovenstående behøver du ikke bruge en krone, du ikke kan konvertere. Og på samme måde bør der ikke være noget loft over, hvor meget du bruger, hvis du ved hvor meget du kan konvertere for.
Online markedsføring i forandring
Ligesom traditionel markedsføring er online markedsføring også i forandring. Et godt eksempel på denne udvikling er bannerannoncer, som af mange er dømt ude anno 2010. En af problemerne med bannerannoncernes er, at det simpelthen er for svært at måle på effektiviteten. Et andet problem er at budskabet ofte ryger hen over hovedet på målgruppen, grundet ineffektive banner, såvel indholdsmæssigt som teknisk.
I dag peger de fleste eksperter på, at bannerannoncer udelukkende duer til branding, mens andre peger på, at bannerannoncer stadig virker, hvis de er involverende og intelligente nok. Begge lejre er imidlertid enige om, at værktøjer som Google AdWords er bannerannoncer langt overlegne, fordi du har tæt på fuld kontrol over både investering og afkast.
Der er dog kommet produkter på markedet, som øger effekten og målbarheden i online banner annoncer. Et dansk værktøj kaldet LiveAds - dynamiske banner system er ved at ændre på den traditionelle banner tankegang, og kan være med til at skabe billedet for fremtidens banner annoncer.
Få mest ud af din online markedsføring
Et mantra du vil støde på igen og igen når vi taler online markedsføring er måling. Du er nødt til at måle din indsats fra du bruger penge på Google AdWords, til folk klikker på dine annoncer og til folk lander på din side.
Som med offline markedsføring handler online markedsføring også om at finde det helt rigtige mix. Den helt rigtige annonce; de helt rigtige besøgende og den helt rigtige landing page. Hvis du rammer rigtigt på alle tre, og det gør du, hvis du måler din indsats og bliver bedre, så vokser skyerne langt ind i himlen.